Een 3-fasen laadpaal voorziet nieuwe ev’s van voldoende capaciteit om snel te laden. Binnen één nacht vol is de standaard.
Gratis persoonlijk laadadvies? Wij helpen u graag.
Het belangrijkste verschil tussen een laadpaal op 1-fase en 3-fasen is dat er met laatstgenoemde drie keer zo snel kan worden geladen. Dat scheelt een stuk en maakt het in de praktijk mogelijk om binnen één nacht te laden. Hiervoor is het wel nodig dat de elektrische auto ook op 3-fasen kan laden en dat de meterkast ook een 3-fasen aansluiting heeft. Als dit nog niet het geval is, dan kunnen onze installateurs hiervoor zorgen op een veilige manier. Zo wordt uw laadpaal aan huis of op bedrijfslocatie gereed voor de hoogste laadsnelheid.
1-fase staat in het kort voor een 1-fase-aansluiting van uw meterkast op het elektriciteitsnetwerk. Dit wordt zo genoemd omdat er één fasedraad via de elektriciteitskabel uw huis binnen komt op 220V, wat gebruikelijk is voor de meeste huishoudelijke apparatuur. Alle stopcontacten leveren dan een maximum van 220V. U kunt een 1-fase-aansluiting herkennen doordat er 220/230V op de elektriciteitsmeter staat en doordat dit vermeld wordt op de factuur van de energieleverancier (1X25/1X30A). Aanvankelijk werden elektrische auto’s op 1-fase stroom geladen, de laatste tijd verschuift dat meer naar 3-fasen.
3-fasen staat in het kort voor een 3-fasen-aansluiting van uw meterkast op het elektriciteitsnetwerk, dit wordt ook wel ‘krachtstroom’ genoemd. In dit geval gaan er drie fasedraden op 220V uw huis binnen en ontstaat hiermee ook drie keer zoveel vermogen dan bij 1-fase.
Tot voor kort maakten vooral bedrijfspanden hiervan gebruik, maar door ontwikkelingen als inductie koken en elektrisch rijden zien we dit ook steeds vaker thuis. U kunt een 3-fasen-aansluiting herkennen doordat er 3X220/230V of 3X230/400V op de elektriciteitsmeter staat en het wordt vermeld op de factuur van de energieleverancier (3X30/3X30A). Voor de 3-fasen laadpaal geldt dat die deze krachtstroom kan verwerken om een auto sneller te laden.
Indien u graag van een 1-fase-aansluiting naar 3-fasen wil, dan kan dat. De aanschaf van een nieuwe Tesla zou bijvoorbeeld een mooie aanleiding kunnen zijn en de overgang verloopt dan feitelijk in twee stappen. Ten eerste moet uw meterkast technisch worden aangepast naar een 3-fasen-aansluiting. Wij adviseren zelf altijd om dit door één van onze installateurs te laten doen zodat dit in overeenstemming met het laadstation en het overige stroomverbruik gebeurt. Een veelvoorkomende overgang is bijvoorbeeld van een 1-fase-aansluiting op 35 Ampère (1x35A) naar een 3-fasen 25 Ampère (3x25A) aansluiting.
Vervolgens is het zaak dat de netbeheerder langs komt om de overgang definitief te maken, afhankelijk van waar u woont is dit vaak Enexis, Stedin of Liander. Let hierbij van tevoren goed op de vastrechtkosten, deze stijgen nogal bij een 3X35A aansluiting. De voor- en nadelen hiervan kunt ook bespreken met onze installateurs.
Advies aanvragen
Er zijn drie kosten waarmee u bij een verzwaring van uw netwerk rekening kunt houden. Ten eerste zijn er de kosten voor de technische installatie voor nieuwe aardlekgroep, een aanpassing van de meterkast van 1 naar 3 fasen gaat vanaf €125,-. (zie prijslijst). Ten tweede rekent de netbeheerder gemiddeld zo’n €220,- voor het afronden van de verzwaring.Na deze eenmalige uitgaven bent u klaar, uw huishouden beschikt dan voor altijd over meer vermogen. Een laatste kostenpost om te overwegen is het jaarlijkse vastrecht, die kan namelijk omhoog gaan bij een aansluiting van 3X35A een stijging van €800,-.
3-fasen staat voor een 3-fasen-aansluiting van uw meterkast op het elektriciteitsnetwerk, ook wel ‘krachtstroom’ genoemd. In dit geval gaan er drie fasedraden op 220V uw huis binnen en ontstaat drie keer zoveel vermogen. Tot voor kort maakten vooral bedrijfspanden hiervan gebruik, maar door ontwikkelingen als inductiekoken zien we dit steeds vaker thuis.
U kunt een 3-fasen-aansluiting herkennen doordat er 3×220/230V of 3×230/400V op de elektriciteitsmeter staat en het wordt vermeld op de factuur van de energieleverancier (3×30/3x30A).
Indien u van een 1-fase-aansluiting naar 3-fasen wil, dan kan dat. De aanschaf van een nieuwe Tesla zou een mooie aanleiding kunnen zijn en de overgang verloopt dan feitelijk in twee stappen. Ten eerste moet uw meterkast technisch worden aangepast naar een 3-fasen-aansluiting. Wij adviseren zelf altijd om dit door één van onze installateurs te laten doen zodat dit in overeenstemming met het laadstation en het overige stroomverbruik gebeurt.
Vervolgens is het zaak dat de netbeheerder langs komt om de overgang definitief te maken, afhankelijk van waar u woont is dit vaak Enexis, Stedin of Liander. Let hierbij goed op de vastrechtkosten, deze stijgen nogal bij een 3X35A aansluiting.
Het grootste voordeel van een 3-fasen-laadpaal is dat deze uw elektrische auto sneller laadt, als deze ook een 3-fasen-aansluiting heeft. De meeste (wat duurdere) elektrische auto’s kunnen momenteel op 3-fasen laden en de verwachting is dit de standaard wordt. Dat maakt de aanschaf van een 3-fasen laadpaal ook een investering in de toekomst.
Mocht u rijden in een auto die op 1-fase laadt, dan kunt u dat blijven doen met een 3-fasen-laadpaal. Als u later dan toch overstapt op een nieuwe auto, dan hoeft uw laadpaal thuis niet te worden vervangen.
Met een slimme laadpaal verrekent u eenvoudig de gemaakte kosten met uw werknemer, leasemaatschappij of onderneming.
De meeste fabrikanten bieden tegenwoordig ook load balancing modules aan. Zo voorkomt u piekmomenten in de stroom. Wel zo veilig.
Thuis laden is goedkoper dan een openbaar laadpunt en u hoeft nooit te wachten tot er een paal vrij komt.
Onze klanten geven ons
Op basis van 542 beoordelingen
Laadkompas.nl maakt gebruik van cookies ter verbetering van de website-ervaring en overige marketingdoeleinden. Door op ‘Ga naar website’ te klikken gaat u akkoord met ons privacybeleid waaronder valt dat we op vertrouwelijke wijze met uw gegevens omgaan.
Wilt u een gepersonaliseerde ervaring? Vink dan alles aan. Wilt u geen gepersonaliseerde ervaring? Laat dan alles uit staan.