Veelgestelde vragen over laadstations

Bekijk alle veelgestelde vragen of neem direct vrijblijvend contact met ons op

  • icon

    Hoeveel bedraagt het fiscale voordeel van een laadpaal?

    Het fiscale voordeel kan oplopen met de aanschaf van een laadpaal. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld gemaakt voor een situatie waarin de kosten voor de laadpaal en installatie gezamenlijk € 2.500 (excl. BTW) zijn.

    Bruto kosten laadpaal en installatie = € 2.500
    MIA: 36% x € 2.500 x 25% = €225 -/-
    Vamil: 55% x € 2.500 x 25% = €355 -/-
    KIA: 28% x € 2.500 x 25% = €175 -/-
    Netto kosten laadpaal en installatie = € 1.756

    Er is uitgegaan van een BV of NV met een marginaal belastingtarief van 25% (percentage 2018). Voor eenmanszaken (of VOF’s) is het belastingvoordeel groter (oplopend tot een maximale belastingdruk van 51,95%). Voor de Vamil geldt dat in plaats van afschrijving in 5 jaar (20% per jaar) de aanschaf in het investeringsjaar voor 75% is afgeschreven (voordeel van 75%). Voor de KIA is het uitgangspunt dat de onderneming in een jaar meer dan meer dan € 2.300 en minder dan ca. € 55.000 heeft geïnvesteerd.

    Indien u vragen heeft over uw fiscale voordeel dan kunt u altijd contact opnemen met Laadkompas via de chatfunctie of de contactpagina. Wij staan u graag te woord en helpen u graag verder.

  • icon

    laadpaal subsidie 2019

    Alle voordelen voor laadpaal subsidies 2019

    We weten inmiddels al dat het elektrisch rijden enorm populair wordt. De overheid draagt een steentje bij door stimuleringsregelingen toe te passen.

    In 2019 geldt voor de aanschaf van vol elektrische auto’s / plug-in hybride’s en laadpalen nog steeds een ruim fiscaal voordeel. Onderstaand bespreken wij de fiscale regelingen die van toepassing zijn op laadpalen en elektrische auto´s.

    Laadpaal subsidie 2019: Milieu-investeringsaftrek (MIA)

    Indien de onderneming investeert in ongebruikte bedrijfsmiddelen die voorkomen op de Milieulijst, dan kunt u een bepaald percentage van het investeringsbedrag ten laste van uw winst brengen. De milieu-investering moet binnen drie maanden na opdracht tot levering bij de RVO zijn aangemeld. De te melden investeringskosten voor het bedrijfsmiddel bedragen minimaal € 2.500. De milieu-investering moet eerst worden gemeld om later toegepast te kunnen worden in de belastingaangifte.

    Laadpaal
    Voor de laadpaal geldt voor een MIA van 36%.

    Elektrische auto
    Er wordt onderscheid gemaakt tussen volledig elektrische auto’s (met een CO2 uitstoot van 0 gr/km) en plug-in hybride personenauto’s (met een CO2 uitstoot van > 0 – 30 gr/km).

    Volledig elektrische auto’s
    Voor volledig elektrische auto’s geldt een MIA van 36% tot een maximumbedrag van € 50.000.

    Plug-in hybride’s 
    Plug-in hybride personenauto’s komen in aanmerking voor een MIA van 27% tot een maximumbedrag van € 35.000.

    Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)
    De Vamil is enkel van toepassing op laadpalen en niet op elektrische auto’s. Met de VAMIL kunt u 75% van de investeringskosten van de laadpaal direct in het investeringsjaar afschrijven. Dit zorgt voor een liquiditeit- en rentevoordeel.

    Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
    De KIA is een algemene fiscale regeling. De KIA bedraagt een percentage van het totale investeringsbedrag in een jaar. Indien er in een jaar meer dan € 2.300 en minder dan € 55.248 wordt geïnvesteerd dan bedraagt de KIA 28% van het totale investeringsbedrag (bedragen van 2018). Indien er in een jaar meer dan € 55.248 geïnvesteerd is dan geldt er een maximum.

    Combinatie van de MIA, Vamil en KIA
    De MIA, Vamil en de KIA kunnen allen gecombineerd worden. Het voordeel loopt hierdoor op.

    Indien u vragen heeft over fiscale regelingen kunt u altijd contact opnemen met Laadkompas via de chatfunctie of de contactpagina. Wij staan u graag te woord en helpen u graag verder.

  • icon

    Wat betekent ‘Mode 3’?

    Mode 3 is een communicatieprotocol welke zorgt voor een veilige laadsessie. Bij het kopen van een laadpaal moet u hier zeker op letten. Met zogenoemde ‘Mode 3’ communiceert de laadpaal met uw auto en bepaalt hoeveel stroom er geladen mag worden.

  • icon

    Hoe ziet de installatie van een laadpaal eruit?

    Een juiste laadpaal kopen is belangrijk maar dan bent u er nog niet. Een goede installatie volgens de norm is erg belangrijk. Moet er gegraven worden? Kan de kruipruimte worden gebruikt? Moet de laadpaal tegen de wand aan? Of moet deze op een paal? Voor uw veiligheid is het essentieel dat de installatie vakkundig wordt gedaan. Allereerst is het vermogen en capaciteit thuis of bij uw bedrijf van belang. Zodra dit aspect in orde is zullen de juiste voedingskabels moeten worden getrokken naar het punt waar u de laadpaal wilt hebben. Hierbij moet u denken aan een goede aardlekbeveiliging en de juiste dikte (kwadraat) voedingskabels. Hierna zal de montage en inbedrijfstelling worden bewerkstelligd.

  • icon

    Hoe kan ik openbaar laden?

    Om openbaar te kunnen laden moet u eerst uw laadpas openbaar actief maken. Dit wordt ook wel interoperabel maken genoemd. U kunt tegenwoordig met de meeste brandstofpassen zoals de Multi Tank Card ook openbaar laden.

  • icon

    Hoe werkt een laadpas?

    Bij het kopen van een laadpaal krijgt een laadpas meegeleverd. Met deze laadpas kunt u uw laadsessie starten en stopzetten. U moet deze zien als de sleutel voor uw laadsessie. Zodra u uw pas langs de laadpaal haalt, weet de laadpaal hoeveel er is geladen en aan wie deze kosten gefactureerd moeten worden door middel van de BackOffice administratie.

  • icon

    Hoe verreken ik mijn laadkosten met mijn bedrijf of werkgever?

    U wilt een laadpaal kopen thuis, maar wilt de laadkosten zakelijk opvoeren. Het zakelijk opvoeren van de laadkosten kan op twee manieren. U kunt deze handmatig door middel van een aparte kilowattuurmeter bijhouden of automatisch laten verrekenen. Dat laatste gaat door middel van de laadpas die u gebruikt. Elke laadsessie thuis of onderweg wordt automatisch gefactureerd naar uw bedrijf of werkgever zodat u deze kosten kunt verrekenen.

  • icon

    Heeft mijn meterkast wel genoeg capaciteit?

    Het komt voor dat er niet genoeg vermogen aanwezig is thuis of bij uw bedrijf om uw elektrische auto optimaal op te laden. Om toch uw elektrische auto te laden wordt vaak gekozen voor verzwaring van het elektriciteitsnetwerk. Dit is een dure maar soms ook onnodige oplossing waarbij het vastrecht jaarlijks behoorlijk omhoog gaat.

    In zo’n situatie kijkt Laadkompas samen met u naar een efficiënte oplossing, zodat u bespaart en juist niet te veel betaalt. Wij wijken dan meestal uit naar laadpalen waarmee we het vermogen naar de laadpaal softwarematig kunnen ‘knijpen’. Deze principe wordt ook wel ‘smart-charging’ of ‘load-balancing’ genoemd. Zo laad u uw auto optimaal op, zonder onnodige aanpassingen en extra kosten.

  • icon

    Hoeveel laadpalen heb ik nodig?

    Om optimaal elektrisch te rijden, zeggen wij weleens dat elke berijder van een elektrische auto 2,5 laadpaal nodig heeft. Éen thuis, één op het werk en één onderweg. Naarmate de technologie en reikwijdte van elektrische auto’s verder wordt ontwikkeld en verbeterd zal dit natuurlijk minder worden.

  • icon

    Waarom laden met een laadpaal en geen stopcontact?

    Een simpel maar belangrijke antwoord op deze vraag is de veiligheid. Natuurlijk zijn er veel goede stopcontacten, maar een doorgebrand stopcontact kan voor veel gevaar zorgen. Bijvoorbeeld als het stopcontact oud, niet goed geaard of niet goed geïnstalleerd is.

    Of een stopcontact nou goed is of niet, ze zullen beide zorgen voor stroom. Maar met één aspect moeten we rekening: het laden van een auto is op hoog vermogen. Door het laden van een auto wordt het stopcontact volledig belast. Een stopcontact mag maximaal 9,6 ampère leveren. Vrijwel alle elektrische auto’s en plug-in hybride’s zitten hier boven. Daarom is het verstandig om geen enkel risico te nemen met betrekking tot uw veiligheid.

    Een ander aspect is de laadtijd. U zult met een laadpaal veel sneller de auto kunnen opladen. Dat betekent dus meer elektrische kilometers en besparing in de kosten.

  • icon

    Wat voor elektrisch voertuig moet worden opgeladen?

    Bij het kopen van een laadpaal is dit een essentiële vraag. Er zijn verschillende soorten stekkers waar elektrische auto’s mee opgeladen kunnen worden.

    Type 1: De type 1 stekker wordt ook wel de Yazaki stekker genoemd. Deze stekker wordt vaak gebruikt bij Aziatische en Amerikaanse automerken, zoals de Nissan Leaf en Opel Ampera (General Motors). Deze stekker is te herkennen aan de knop op de laadstekker. Het maximale laadvermogen van deze stekker is 1 fase 16A (3,7 kW).

    Type 2: Dit is vrijwel de meest voorkomende type stekker welke de Mennekes stekker wordt genoemd. De stekker is herkenbaar aan de 7 polen. Naast dat bijna alle Europese autofabrikanten deze stekker als standaard hanteren, is besloten deze stekker als standaard te gebruiken voor laadpunten voor elektrische auto’s. Door de vergrendeling zorgt deze type stekker altijd voor een veilige laadsessie waarmee u tot 3-fase 32A (22kW) kunt laden.

    De bovengenoemde types zijn de meest voorkomende type stekkers. Zo zijn er ook wat minder voorkomende stekkers zoals de type 3 (Le Grand), Schuko (de normale stekker van thuis), ChaDeMo-stekker (snellaadstekker), Combo-stekker (gecombineerde stekker voor AC en snel DC laden).

  • icon

    Hoe snel kan ik mijn auto laden?

    U wilt een laadpaal kopen om uw auto zo snel en veilig mogelijk te laden. U moet niet vergeten dat uw auto altijd leidend is in het laadproces. Dat betekent dat uw auto bepaalt hoeveel stroom er maximaal geladen kan worden, niet de laadpaal. Voor de laadtijden per auto kunt u kijken naar het auto overzicht op onze website.

Staat uw vraag er niet bij?

Wordt uw vraag hierboven niet beantwoord? Neem dan vrijblijven contact met ons op