Terug naar kennisbank

Subsidie maakt tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk

Verschillende redenen zorgen ervoor dat we steeds meer elektrische auto’s op de weg zien. Één daarvan is de subsidie vanuit de overheid, zo stimuleren ze particulieren om elektrisch te gaan rijden. Dit geldt voor nieuwe én tweedehands auto’s.

Facebook Twitter LinkedIn Instagram

Tweedehands elektrische auto’s

Tweedehands elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker, voor steeds meer mensen is het haalbaarder om elektrisch te kunnen rijden. De auto’s en accu’s worden steeds beter, dat maakt het haalbaarder. Naast dat er steeds meer betaalbare modellen en tweedehands auto’s zijn, komt dit ook door de beschikbare subsidies.

In 2021 hebben ongeveer twee keer zoveel particulieren een elektrische auto aangeschaft, ten opzichte van 2020. Dit komt mede door de subsidies vanuit de overheid voor (tweedehands) elektrische auto’s. Vorig jaar was er door minder aanvragen nog een deel van over, maar de subsidie is dit jaar volledig benut.

Steeds meer drukte bij openbare laadpalen (EVBox laadstations)

Subsidies voor elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn duurder in de aanschaf maar goedkoper in gebruik. Zoals in het klimaatakkoord besproken kunnen particulieren sinds vorig jaar een elektrische auto mét subsidie aanschaffen. Nederland is het eerste Europese land die zo’n subsidie verleend. Dit geldt voor zowel nieuwe als tweedehands auto’s, voor zowel koop als lease. Deze subsidie maakt de auto’s aantrekkelijker voor particulieren die opzoek zijn naar een personenauto.

De Rijksoverheid laat weten dat er steeds meer mensen gebruik van maken, in 2020 zo’n 3000 particulieren en in 2021 al 6750. Voor 2022 staat er een budget van 18,3 miljoen subsidiebudget ingepland, om nog meer particulieren de ruimte te geven om deze te benutten. Daarnaast loopt de regeling door tot 2025.

Steeds meer EV-rijders

Inmiddels rijden er bijna 200.000 elektrische personenauto’s rond, meldt de Rijksoverheid. Het aantal laadpalen en snellaadpunten neemt ook langzaam maar zeker toe. Het kabinet wil dat elektrisch rijden op termijn voor iedereen aantrekkelijk wordt. Het beschikbaar stellen van subsidies en uitbreiding van de laadinfrastructuur maakt hier deel van uit.

Daarnaast moet het elektriciteitsnet dit ook aankunnen, al die auto’s die elektrisch gaan rijden, gaan ook laden. Logisch. Maar kan het net dat nu aan? De netbeheerder gaan hard aan de slag en investeren flink in het net. Daarbij zetten ze flink in voor het verslimmen, daarmee spreiden ze de drukte over de dag, i.p.v het laden tijdens dezelfde tijdstippen. Kortom de netbeheerders werken aan diverse oplossingen om de capaciteit van het net te vergroten.

Gratis persoonlijk advies

Wij helpen u graag verder. Bel of mail ons, of vraag gratis advies. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m Vrijdag
van 9:00 tot 21:00.

Gratis advies aanvragen
Deze website kan niet functioneren zonder JavaScript.