De ID.3 voldoet aan de verwachtingen en is een top-ev voor het middensegment, met de Pro als indrukwekkende upgrade.
Gratis persoonlijk laadadvies? Wij helpen u graag.
‘Fashionably late’ is wel van toepassing op de introductie van Volkswagens ID.3. Want na alle bombarie in de aankondiging duurde het erg lang voordat het model op de markt kwam. Die introductie was vervolgens wel stijlvol én succesvol, in de eerste maand was het direct het meest geregistreerde model van alle auto’s in Nederland (ook brandstof). De ambitieuze mega-investeringen van het Duitse merk (33 miljard) lijken dan ook alsnog hun ‘elektrische’ vruchten af te werpen.
De ID.3 komt gefaseerd in een aantal uitvoeringen waarvan de ID.3 ‘1st’ de eerste zal zijn. Om de lancering toch in 2020 doen, is ervoor gekozen deze uitvoering qua software nog niet compleet te leveren. Eigenaars kunnen dit later alsnog upgraden via hun Volkswagendealer. Opladen gaat met een 3-fasen boordlader en wij adviseren daarbij dan ook een 3-fasen laadstation om op 11 kW te laden. Laadtijd: 6 uur en 15 min.
3-fasen laadstation
De ‘Pure’ zal straks de basisuitvoering van de ID.3 worden. Dat betekent dat het accupakket, de laadsnelheid, de actieradius en de gehele uitrusting op instapniveau zijn met een bijpassende prijs. Vergeleken met de ev-markt als geheel zijn de cijfers alsnog goed: een accupakket van 48 kW, snelladen op 50 kW en een actieradius van 330 km zijn bovengemiddeld. En qua thuisladen dan?
In tegenstelling tot de andere modellen heeft de ID.3 Pure een 2-fasen boordlader, waarmee een laadvermogen wordt gehaald van 7,2 kW en een laadtijd van 7,5 uur. Om die laadsnelheid te halen, adviseren wij een 3-fasen laadstation. Deze kunt u dan zelf afstellen op 7,2 kW.
Thuis een laadstation
De Pro wordt zoals de naam doet aangeven de meest uitgewerkte versie van de ID.3 en heeft binnen de lijn nog twee upgrades: de Pro ‘Performance’ en het topmodel de Pro ‘S’. De ID.3 Pro heeft een accu van 58 kW, een actie-radius van 420 km en kan snelladen op 100 kW. Bij de Performance-modellen zijn deze waarden iets hoger en de ‘S’-versie komt daar nog bovenop met zeer indrukwekkende cijfers als een radius van 549 km.
Alle Pro-modellen zijn voorzien van een 3-fasen boord-lader en wij adviseren daarbij ook een 3-fasen laadstation. Omdat de accupakketten verschillen en die met name van de S behoorlijk groot is, zit er wel verschil in de laadtijd. Alle modellen zijn echter binnen één nacht vol.
Met een slimme laadpaal verrekent u eenvoudig de gemaakte kosten met uw werknemer, leasemaatschappij of onderneming.
De meeste fabrikanten bieden tegenwoordig load balancing modules aan. Zo voorkomt u piekmomenten in de stroom. Wel zo veilig.
Thuis laden is goedkoper dan een openbaar laadpunt en u hoeft nooit te wachten tot er een paal vrij komt.
Onze klanten geven ons
Op basis van 542 beoordelingen
Laadkompas.nl maakt gebruik van cookies ter verbetering van de website-ervaring en overige marketingdoeleinden. Door op ‘Ga naar website’ te klikken gaat u akkoord met ons privacybeleid waaronder valt dat we op vertrouwelijke wijze met uw gegevens omgaan.
Wilt u een gepersonaliseerde ervaring? Vink dan alles aan. Wilt u geen gepersonaliseerde ervaring? Laat dan alles uit staan.