Wat kost een load balancing voor laadpaal?

De meeste fabrikanten kunnen tegenwoordig zelf een load balancing laadpaal module meeleveren. Voorbeeld hiervan is NewMotion die een Dynamic Power Management module biedt. De eenmalige kosten bedragen hiervoor ca. €100, de maandelijkse kosten zijn €5. ICU van Alfen biedt een load balancing module voor eenmalig €179, hierbij moet worden aangetekend dat de laadpaal zelf relatief duur is.
EVBox werkt sinds kort samen met Smappee om op deze manier ook in staat te zijn om load balancing aan te bieden. In de praktijk is het de vraag of load balancing voor een verbetering in de laadsnelheid zorgt.

Er zijn namelijk ook situaties waarin er thuis op piekmomenten veel stroom wordt gebruikt zodat de laadpaal in een ‘veilige modus’ van 10 Ampère (=2,3 kW per uur) gaat. De gemiddelde snelheid daalt hierdoor waardoor er niet alleen voordelen maar zeker ook nadelen aan load balancing zitten.

Advies vragen

 

 

Kosten besparen met laadpaal voor thuis

Laat u altijd goed adviseren door een EV-expert in het maken van de keuze voor een laadpaal thuis. Load balancing laadpaal moet namelijk meer worden gezien als een uitzondering in plaats van een regel. Een goed onafhankelijk advies voorkomt dat u eventuele onnodige kosten maakt voor load balancing terwijl in de praktijk het voordeel beperkt is.

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van load balancing laadpaal?

Het grote voordeel op papier is dat in sommige gevallen een verzwaring van uw netwerkaansluiting wordt voorkomen. Dit doordat de stroomcapaciteit effectiever wordt gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat er verzwaard dient te worden. Een verzwaring zorgt er namelijk voor dat het vastrecht niet met ca. €1.000 jaarlijks omhoog gaat.

Het nadeel van load balancing is dat de kosten vaak niet in verhouding staat tot het gerealiseerde voordeel. Er zijn vaak (goedkopere) alternatieven beschikbaar die load balancing kunnen voorkomen. Load balancing is namelijk niet te verwarren met het software matig instellen van het maximale vermogen (smart charging). Smart charging wordt ingesteld op de laadpaal doordat deze slim is en is in vergelijking met load balancing statisch in plaats van dynamisch. Door het vermogen op statische wijze lager in te stellen wordt net als bij load balancing voorkomen dat de aansluiting wordt overbelast. Het nadeel hiervan is dat de auto op een lagere snelheid gaat opladen. Hierbij is het van belang om te kijken naar de situatie in de praktijk. Is het noodzakelijk om de auto om 4 uur ’s nachts vol te hebben of is het ook goed als de auto om 6 uur ’s ochtends vol is? Het voordeel van smart charging standaard is dat deze feature vaak gratis op de meeste laadpalen beschikbaar is.

 

Advies vragen

 

 

 

 

 

Waarom kiest men voor een load balancing laadpaal?

De meeste mensen in de praktijk kiezen helaas onnodig voor load balancing. Het onafhankelijke advies van Laadkompas is om momenteel alleen te investeren in load balancing indien aan elk van de volgende drie criteria wordt voldaan:

– De auto kan maximaal op 1-fase laden
– Het accupakket van de auto is relatief groot
– Er veel kilometers worden gemaakt

In de praktijk betekent dit dat met name Jaguar i-Pace, Hyundai Kona en Kia e-Niro berijders zich kunnen oriënteren op load balancing. Vergeet niet dat er ook nog andere opties zijn om de laadsnelheid zo hoog mogelijk te maken zonder dat de aansluiting wordt overbelast. Neem hiervoor contact op met één van onze EV-experts.

Indien een auto op 3-fase kan laden (bijv. Tesla, Audi e-Tron of BMW i3) dan is het vaak al niet nodig om de laadsnelheid te verhogen doordat er al met 11 kW per uur wordt opgeladen. Daarnaast kan een Tesla Model 3 al maximaal op 16A (=11 kW per uur) laden zodat het in de praktijk geen zin heeft om >16A te laden.

 

Wil je weten of een laadpaal nodig is met load balancing?

Neem contact op met onze EV-experts voor een onafhankelijk en persoonlijk advies om te kijken of een laadpaal met load balancing benodigd is. Hiervoor kijken wij altijd naar uw situatie en worden de kosten helder in kaart gebracht zodat er een objectieve keuze kan worden gemaakt.