Laadpaal aanschaffen, waar let ik op?

Laadpaal aanschaffen, waar let ik op?

In ons advies kijken wij bij Laadkompas altijd naar de volgende factoren:
1. Om welke auto gaat het?
2. Waar wordt de laadpaal geplaatst?
3. Is verrekening van de laadkosten nodig?
4. Wat is de capaciteit van de hoofdaansluiting?

laadpaal 3 soorten laadpalen



Leestijd: 20 minuten.

  • Waar wordt de laadpaal geplaatst?

    Voor thuislocaties is het vaak niet mogelijk om meer als 1 elektrische auto tegelijkertijd op te laden. Dit omdat de beschikbare stroomhoeveelheid vaak niet voldoende is om dit voor bijvoorbeeld twee auto’s tegelijk te doen. Voor bedrijfslocaties is het vaak wenselijk om minimaal twee laadpunten te hebben zodat medewerkers en gasten altijd kunnen opladen.







  • Is verrekening van de laadkosten nodig?

    Een elektrische auto zorgt ervoor dat uw stroomrekening thuis omhoog gaat. Een gemiddeld huishouden gebruikt 250 kWh per maand. De gemiddelde elektrische auto heeft een accupakket van ongeveer 60 kWh zodat het maandelijkse stroomverbruik oploopt. Indien u de beschikking heeft over een leaseauto of een elektrische auto die u zakelijk gebruikt dan is het wenselijk om deze kosten vergoed te krijgen. 
     
    Een slimme laadpaal is noodzakelijk om de verbruikskosten automatisch te kunnen verrekenen. Dit is vaak handig en noodzakelijk bij zakelijk gebruik en bij leaseauto’s. In een slimme laadpaal zit een ingebouwde kWh-meter om het verbruik bij te houden en een communicatiemodule die het verbruik digitaal kan doorgeven. 
     
    Het voordeel van een slimme laadpaal is niet alleen dat er automatisch verrekend kan worden. Indien er problemen zijn met het laadstation dan kan deze op afstand worden uitgelezen. Eventuele updates kunnen ook op afstand worden doorgegeven. Met het oog op de toekomst is een slimme laadpaal ook een goede keuze doordat deze (vaak met behulp van een component) met de slimme meter en zonnepanelen kan communiceren.



  • Wat is de capaciteit van de hoofdaansluiting?

    In Nederland zijn er twee capaciteiten wat betreft de energie-aansluiting die vaak voorkomen. De eerste is 1-fase 35 ampère (1x35A), de tweede is 3-fase 25 ampère (3x25A). Indien u de auto op 3-fase wilt laden dan is het noodzakelijk dat zowel de elektrische auto als de laadpaal hiervoor geschikt zijn. 
     
    De capaciteit van de hoofdaansluiting kan worden gewijzigd door de netbeheerder. Hiervoor is het noodzakelijk dat er eerst een aantal aanpassingen aan meterkast worden gedaan. De installateurs van Laadkompas zijn hierin gespecialiseerd en doen deze aanpassing tegelijk met de installatie van de laadpaal.



  • Advies vragen

    [addtoany]
    laadpaal 3 soorten laadpalen


    1. Om welke elektrische auto gaat het?

      De auto is altijd leidend in het laadproces. Elektrische auto’s kunnen laden op 1-fase of op 3-fase. Hierbij geldt dat de meeste elektrische auto’s momenteel op 1-fase kunnen laden. Voorbeelden van auto’s die op 1-fase kunnen opladen zijn de Hyundai Kona, Kia e-Niro, Nissan Leaf en de Jaguar I-Pace. In theorie laden 3-fase auto’s drie keer zo snel op in vergelijking met 1-fase auto’s. Auto’s die momenteel op 3-fase kunnen laden zijn de modellen van Tesla, de Audi e-Tron, Renault ZOE en de BMW i3.

      Indien u de beschikking heeft over een auto die op 3-fase kan laden dan is het advies om sowieso te kiezen voor een laadpaal die op 3-fase kan laden. Bij een auto die op 1-fase kan laden volstaat een 1-fase laadpaal. Het kan met het oog op de toekomst handig zijn om een 3-fase laadpaal te nemen zodat u beter bent voorbereid op een eventuele elektrische auto die op 3-fase kan laden. De huidige (1-fase) elektrische auto blijft maximaal op 1-fase laden.







      advies_laadpaal_thuis_gebruik