Om te bepalen hoe snel u uw laadpaal kunt terugverdienen, moet u eerst weten hoe vaak deze openbaar wordt gebruikt. In ons voorbeeld nemen we aan dat u één laadpunt heeft dat gemiddeld 5 dagen per week, 48 weken per jaar, beschikbaar is voor gebruik.
De bepaling van de verkoopprijs per kWh vormt de volgende stap, gezien de dagelijkse fluctuaties in energieprijzen kunnen we geen precieze berekening maken. Wel weten we dat de verkoopsprijs per kWh gemiddeld 30 cent hoger ligt dan de inkoopprijs. De uiteindelijke bepaling van het laadtarief is in handen van de eigenaar van de laadpaal. Wij gaan in de berekening dus uit van een winst van €0,30 per kWh.
Met deze gegevens kunnen we een schatting maken van wat één laadpaal gemiddeld per jaar opbrengt.
Voordat we over rendement kunnen spreken, moeten de aanschafkosten van uw laadpaal worden terugverdiend. Hoewel deze investering eenmalig is, zijn er ook jaarlijkse uitgaven voor onderhoud en backoffice-ondersteuning. Ook kunt u in aanmerking komen voor bepaalde subsidies, maar voor de eenvoud laten we deze voor het moment buiten beschouwing. De terugverdientijd kan worden berekend door middel van een eenvoudige rekensom.
Eenmaal de terugverdientijd is bereikt, wordt het rendement van uw zakelijke laadpalen zichtbaar. Afhankelijk van de situatie, kunt u jaarlijks honderden euro’s verdienen. Houd er wel rekening mee dat deze cijfers slechts schattingen zijn en dat het gebruik van jaar tot jaar kan variëren. Echter, aangezien elektrisch rijden steeds populairder wordt, verwachten we een toename in gebruik en daarmee ook een snellere terugverdientijd.
Wij helpen u graag verder. Bel of mail ons, of vraag gratis advies. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:30.
Laadkompas.nl maakt gebruik van cookies ter verbetering van de website-ervaring en overige marketingdoeleinden. Door op ‘Ga naar website’ te klikken gaat u akkoord met ons privacybeleid waaronder valt dat we op vertrouwelijke wijze met uw gegevens omgaan.
Wilt u een gepersonaliseerde ervaring? Vink dan alles aan. Wilt u geen gepersonaliseerde ervaring? Laat dan alles uit staan.